Desatero mýtů v tvůrčím podnikání

Takový TVŮRCE, to je vám zvláštní „tvor“. Je to člověk, který je nesmírně manuálně zručný. Skoro se vším si umí poradit a vždy vymyslí, jak by to šlo udělat lépe nebo šikovněji. A většinou čím víc toho umí, o to je skromnější.

Témata jako marketing, podnikání, ekonomika nebo finance mu většinou moc neříkají, nebo se zkrátka neslučují s jeho kreativní stránkou.

Když pak má dojít na to, aby své výrobky někde prodal, bývá často bezradný. Má obavy, že podnikání není pro něj, a že by to nezvládl.

Ano, podnikání není pro všechny, ale kreativita a tah na branku jsou v něm hodně důležité.

Pojďme se tedy podívat na nejčastější mýty, které kolem tvůrčího podnikání jsou.

1. Obavy o atraktivitu oboru

Vždyť to, co umím já, umí každý druhý. S tím ani nemá cenu začínat podnikat. Ano i ne. Na trhu jsou miliony značek, které si navzájem konkurují, a přesto se velká spousta z nich uživí.

Ptejte se vašich kamarádů, co na vás obdivují, co oni neumí a vy ano.  

Monitorujte aktivity konkurence. Podniká někdo ve stejném oboru? A daří se mu? Fajn, je možné, že se bude dařit i vám. Pokud je vaše konkurence úspěšná ve stejné odvětví, vězte, že na trhu je místo i pro vás.

Prodej svých výrobků testujte. Nejdříve mezi kamarády a známými. Pokud je váš produkt opravdu dobrý, vězte, že se právě přes tyto osoby dostane dál do světe.

2. Nemohu to rozjet. Z čeho budu na začátku žít?

Ale ano. Vždyť rozjíždět můžete svůj malý business při zaměstnání jako vedlejší činnost. Buď při plném nebo si mírně snižte úvazek např. na 6 hod./ den. Když uvidíte, že se vašemu businessu daří, můžete si pracovní úvazek dále snižovat nebo přejít rovnou na tzv. hlavní činnost.

Ideálním startem pro ženy (i muže) je také rodičovská dovolená. Tam máte jistý příjem a to, co si začátkem podnikání vyděláte navíc je minimálně hezký bonus.

3. Musím mít e-shop

Nemusíte. Ani to vlastně na samém začátku není úplně žádoucí.

Každý začínající podnikatel by si měl udělat již zmiňovaný průzkum trhu, tedy zjistit, zda je pro jeho produkt na trhu dostatečně velká cílová skupina a poté prodej samotný otestovat. Nabídnout produkt třeba nejdříve svým kamarádům a známým a sledovat, zda je tak dobrý, že o jeho existenci dají vědět dál.

Poté můžete své produkty nabídnout právě třeba na Fleru, ve FB skupině nebo třeba na Instagramu. A když se vám začne dařit i tam, založte si e-shop. Stejně začínalo spousta tvůrců, kteří mají aktuálně již velké prosperující firmy.

Cílem je se odlišit. Nabídnout třeba stejný produkt jako konkurence, ale jinak – zajímavěji

4. Zákazník si mě najde

No, nenajde. Musíte se mu někde ukázat, být vidět a představit mu produkt prostřednictvím poutavé fotografie (a příběhu) s emocí.

Buďte tam, kde je váš zákazník.

Založte si firemní FB profil nebo skupinu, buďte aktivní na instagramu (pokud je tam vaše cílová skupina). Piště blog. Buďte aktivní v ostatních FB skupinách.

Komunita je jedna z nejdůležitějších věcí v podnikání. Okruh fanoušků, kteří vám fandí a kteří kupují a dál doporučují vaše produkty a služby je stěžejní.

Pamatujte, že fanoušci vaší soc. sítě nebo blogu většinou bývají vaši první zákazníci.

Jsou to totiž právě oni, kteří byli u zrodu vašeho produktu nebo služby a viděli to ohromné množství práce (úspěchů a neúspěchů s tím spojených), které za zrodem vašeho produktu stojí.

5. Neprodávejte všem

Prodávejte úzké cílové skupině. Specifikujte si vašeho ideálního zákazníka, tedy představitele této cílové skupiny. A poznejte ho opravdu důkladně. Pokud nevíte, na co se ho ptát a z jakých otázek jeho podobu vytvořit, stáhněte si studijní materiál ZDE.

Nebojte, trh je dostatečně veliký pro všechny.

6. Konzistentní nabídka

Mnoho tvůrců nabízí velmi, ale velmi širokou nabídku svých produktů. Mají však všechny tyto produkty férovou cenu (tedy cenu, ve které jsou zahrnuty všechny položky, tedy i váš zisk)? Produkty, které pro vás nejsou ziskové, nemá cenu nabízet, resp. prodávat (jedná se o takové ty drobnosti za pár korun, které vás stojí čas, který ale většinou do ceny nemůžete promítnout v plné výši). Není ekonomicky udržitelné vyrábět malé věci, za které si objektivně nemůžete říct férovou cenu.

Zároveň je třeba si uvědomit, zda všechny vaše nabízené produkty mají stejnou cílovou skupinu, tedy zda netříštíte svou komunikaci na několik cílových skupin naráz. To pak nefunguje.

7. Nesprávná fotografie

Hezká fotografie prodává. Fotka, ve které je emoce o to víc. Produkt musí být vidět.

Musí být vyfocen z hezkého úhlu a v pěkném prostředí, příp. kompozici. A proto foťte (pokud nemáte peníze na profíka). Foťte vše, co vám přijde pod ruku. Jděte na kurz nebo se dívejte na volně dostupné vzdělávací materiály. Čím víc budete fotit, tím lepší vaše produktové fotografie budou. Anebo si vybarterujte foto služby výměnou za vaše produkty.

Emoceprodej je o emocích. Vzbuďte ve vašem zákazníkovi touhu produkt vlastnit.

Nepopisujte jeho technické parametry, ale to, jak člověku zlepší život. Proč se, když ho bude vlastnit, bude cítit lépe.

8. Mějte sebevědomé (férové) ceny

Zahrňte si do svých cen opravdu všechny položky. Kromě vaší práce, materiálu a daní také cestovné, energie, náklady na vzděláváním, stroje potřebné k výrobě, marketing a v neposlední řadě také zisk. Protože zisk je to, proč podnikáme (už z definice podnikání samotného).

Pamatujte, že zlevnit můžete vždy, ale zdražuje se obvykle mnohem komplikovaněji.

9. Monitorujte konkurenci a učte se od ní

Sledujte, co ostatním funguje. Sledujte, jaké mají ceny, na co jim dobře reagují jejich fanoušci. I nepřímá konkurence může zaujmout zajímavým řešením prodeje, které můžete v podobné formě aplikovat na vaše podnikání. Sledujte trendy ve společnosti a inspirujte se v zahraničí, které udává směr.

10. Vzdělávejte se

Učte se od zkušenějších. Poslouchejte podcasty, čtěte odborné knihy, studujte návody a webináře zdarma. Používejte však kritické myšlení. Ne všechny poučky jsou určeny i pro tak specifický obor, jako je tvůrčí podnikání.

Podnikání, technologie a vývoj společnosti jde neuvěřitelně rychle kupředu a podnikání je třeba tomu přizpůsobit.

Pokud chcete znát víc tipů, nastavit si procesy a proniknout do tajů marketingu, zvu vás do své FB skupiny MARKETING A PROCESY V TVŮRČÍM PODNIKÁNÍ(zdarma), kde se přesně na tuto problematiku specializujeme.

Autor: Petra Uharček, www.petrauharcek.cz, www.myhomestyle.cz

POZNÁMKA #SpoluZaSny: doporučujeme se podívat na webinář, kde téma s Petrou také rozebíráme! LINK ZDE.