Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Záměrně jsem na začátek roku 2022 zařadila tento článek s názvem „Proč podnikám?!  Aneb jak na plány pro nový rok i něco o podnikatelské cestě a pozor na zkratky.“

Naše (business) plány více probíráme v členské sekci a FB skupině, kde jsou připraveny také materiály ke stažení a k vyplnění. Za prvé – dobře sestavený (business) plán je velmi individuální téma a obecné – jednotlivé nutné kroky (obsah) jsou všude na internetu dostupné. Pokud si tedy přejete svůj  konkrétní plán probrat detailněji, doporučuji kvalitní konzultaci přímo k vašemu podnikání – pak to bude mít opravdu ten pravý efekt a tedy fakt vám pomůže. Plán berte to jako svou MAPU, mapu podnikání.

Za druhé v rámci drobného podnikání potřebujete především znát a dobře si uvědomit: kde jste, kde chcete být a jak toho nejlépe docílit a to pro následujícím období (nejlépe mít i BIG picture – takže třeba do 5ti let chci být mezi prvními na trhu v rámci freelance copywritingu pro weby, mít digi produkty, kurz, pravidelný příspěvek v.., atd..). No a pak „již“ jen stačí pravidelně revidovat, vyhodnocovat a hledat cesty k cíli.

K sestavení základního plánu vám stačí v podstatě 1-3 x A4 s body (samozřejmě ideál finanční i marketingový „plán“, tedy včetně podrobnějších čísel), žádné elaboráty, každá další stránka totiž zvyšuje riziko, že se k tomu již nikdy nevrátíte. Netvořme obsah pro obsah. Důležité je také si stanovit kromě finančního plánučasové rozpětí. Rok – kvartál – měsíc – ideálně i týden. Vyhodnocení doporučuji provádět v % – nedostávejte se do stresu – nestihla, nemám na to, jsem marná, na plány nejsem, vždycky to dopadne stejně…

PROČ podnikám? Jaký to má smysl?

Pro mě zásadní a také pro vás by mělo být: proč vlastně podnikám? A to co nejvíce upřímně a i to vaše proč se může v průběhu času měnit, důležité je si být vědom/a, proč to vlastně dělám a co mi to přináší  – jaký to má smysl? 

Např.: protože se již nechci nikdy vrátit zpět do banky? Protože chci být časově flexibilní pro své malé děti? Protože nejsou žádné (vhodné) poloviční úvazky? Protože si chci konečně plnit sny? Protože chci konečně dělat to co mě baví! Protože chci konečně vydělávat fakt slušný prachy?… dovolím si k poslednímu dodat, že motivace pouze penězi – dlouhodobě nefunguje a většina mladších ročníků se od tohoto pojetí také více odklání.

Základní definice podnikatele je jasná: podnikatel je samostatná osoba, vykonávající soustavnou činnost za účelem dosažení zisku. 

Opravdu?

Dnes se již odklání od čistého Freedmenova pojetí – především dosahování zisku, kort v drobném podnikání, musíte vidět smysl a musí vás téma vašeho podnikání těšit. Souhlasíte?

Podnikání na volné noze

Za mě je třeba ještě rozlišit podnikání jako freelancer, tak podnikatelé, kteří potřebují pro svůj rozjezd i provoz, větší kapitál (gastro provozy, kamenné prodejny, výrobny atd.). My ve #SpoluZaSny jsme kombinací freelancerů, drobných živnostnic i s vlastním fyzickým produktem, tedy kapitál může být i často je – velmi nízký.. Ale je to upřímně trochu těžší, já nikdy nedoporučuji se dostávat cíleně do stresu, že nemáte na další 2 měsíce života, že nemáte na to vytvořit kvalitní produkt, který byste rády nabídly vč. alespoň základního marketingu. 

Ano i prezentace něco stojí a je potřeba při tvorbě něčeho nového s ní vždy počítat (a to se ještě nebavíme o placené reklamě..) a k tomu opravdu počítat, abyste po dvou letech nezjistily, že vaše „podnikání“ je pouze drahý koníček a vy jste vyšťavená, unavená s haldou „štěkajících“ zákazníků, kteří za málo chtějí MOC, leckdy i Vás na full time. 

Nápadů má každý spousta, důležité je však to uchopit a ladit, tak aby to bylo také ziskové. Jen nápad NIC neznamená, nápadů máme všichni (většinou) spousty.

Musí to být života-schopné a udržitelné. Budování značky je nikdy nekončící proces. Položte si otázku – jaké je vaše podnikání za 5 let? Jak se vidíte? 

Takže co je právě to vaše PROČ?

Moje je SVOBODA a SMYSL a být zodpovědný za svou práci bez okolních vlivů (rozuměj – nemakající kolega, špatný šéf atd., nedostatečné ohodnocení..) a časová flexibilita. Tato forma mi jednoduše nejvíce vyhovuje. A rozhodně nemám „koule“ ani to není můj záměr, vytvářet podnikání potřebující větší nebo velký kapitál, zaměstnance, prostory, drahé vybavení atd. Toto pro mě totiž svobodu nepředstavuje i když jsem takové podnikání v rámci rodiny zažila a X let v něm žila.., ale každý to máme jinak a každý máme svou cestu.

Být podnikatelem i na volné noze má však x vrstev a musíme si vším projít, než budeme i mindsetově, tam kde je ten „break point“ a budeme dlouhodoběji v zisku, takže nás to (více než) slušně uživí a současně si být vědomi své hodnoty, potažmo ceny naší služby, produktu – tedy, ano ta cena je taková, protože obsahuje takovou hodnotu…

Pozor na zkratky a rychlokvašná řešení

Nenechte se však zmást, líbivým „marketingem“ (většinou mezi online podnikateli – tedy pro služby), ve stylu: ukážu vám jak vydělávat stovky tísíců (miliony) a to za pár hodin denně, lehce, autenticky, jednoduchý návod…Nabízejí se vám emoce, které chcete, chcete se tak cítit a je to tak lákavé.

 Je to ale upřímně řečeno „mazání medu kolem huby“ a proto apeluji na to, dobře si vybírejte „dodavatele“ služby, sežeňte si co nejvíce informací, kvalitní reference atd. Nenechte se strhnout davem. Toto především platí pro ty na začátku. Doporučuji také si přečíst článek přední business mentorky – Dominiky Špačkové, která má letité a bohaté zkušenosti, nejen se začínajícími podnikateli, ale také již pokročilými.

Jednoduše: zázračné zbohatnutí není většinou reálné a málokdy je udržitelné.

Většina ze smrtelníků i již proškolených kurzy – jak se stát online podnikatelem, ale musí přidat klasické podnikatelské (marketingové) gró včetně tedy stabilních základů. Ideálně když základy jsou již hotovy a poté teprve postupně přecházejme do on-line. Pokud je naše služba k tomu vhodná a láká nás to zkusit.  

Klíčem je strategie, vytrvalost a diverzifikace 

Strategie vychází z vašeho plánu – kde jste nyní a čeho chcete docílit, průběžně ji ladíme a vyhodnocujeme, co je efektivní a co již z taktik není. Je to stále nekončící proces.

Vytrvalost je také klíčová, většina lidí to záhy po začátku vzdává – protože to je „pomalé“, výsledky jsou pomalé, nejsou si jisti, lehce se odradí, zvolí nevhodný produkt pro ještě víc nevhodnější cílovku, které nerozumí.. atd.

Také doporučuji diverzifikovat si příjem pro případ výkyvů i když v rámci zhoršené situace díky pandemii již několikátý rok, to je opravdu výzva a to pro většinu oborů.

 Několikrát na své cestě upadneme a pak se zase zvedneme, změníme přístup, strategii… a to je v podstatě nekončící kolo.. Poznáváte se v tom? Je to běžné (drobné) podnikání. Jednou jsme na hoře, jednou dole.

Investujte s rozmyslem do svého vzdělání, do své prezentace, spojování se a propojování s lidmi, které nás mohou posunout.. A hlavně se nebojme být vidět!

NAŠE ODMĚNA i nefinanční

Zato rosteme jako člověk osobnostně a tím, že si sáhneme často na dno, posouváme své limity a jednoduše zažijeme TO, CO jako zaměstnanec nikdy nemá šanci. A upřímně, většina zaměstnanců ani o to fakt nestojí, i přestože si mohou podnikáním na sebe vydělat mnohem víc peněz, než v rámci zaměstnání.. Důležité je pro většinu, že to má SMYSL, že víme proč to děláme.

Podnikat nemůže každý, to by tady byl každý podnikatelem. Moc ráda proto poslouchám podnikatele z řad „starší generace“, nejen v mém blízkém okolí, ale samozřejmě i dnes velmi lehce online, které už fakt vědí, o čem to celé jeZákladem, alespoň z počátku podnikání je opravdu makat, nenechat se odradit, ladit strategie a taktiky, zvyšovat svou expertízu v oboru a ladit svůj produkt.. 

Jak to vidíte vy? Proč hlavně podnikáte? A stojí vám to za to?!

(Malé) zamyšlení na začátku nového roku od autorky projektu #SpoluZaSny, marketingovo-networkingový club pro podnikatelky mladých značek, nejen ve službách, katalog & BUTIK, webináře, networkingy..

Dara Blaha – empatická marketingová manažerka na volné noze, ráda podporující ženský business

www.darablaha.cz | #darablaha | #marketingwomen